[Comunicat arrel de la reunió amb Arcadi Navarro]

El Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans vàrem reunir-nos amb el Secretari d’Universitats i Recerca, Arcadi Navarro. Una reunió que ens va servir per tractar de manera específica la demanda de la rebaixa del 30% de les taxes universitàries que les estudiants portem reclamant des de principis de l’any passat.

El 6 d’abril de 2016 es va aprovar una moció al Parlament de Catalunya que exigia una rebaixa del 30% de les taxes dins els preus universitaris. Una demanda que podem considerar mínima, però que entenem necessària per començar revertir l’efecte de les polítiques dels últims anys: una pujada de fins a un 143% del preu de les matrícules.

L’aplicació d’aquesta moció no s’ha posat en marxa, tot i el cicle de mobilitzacions del semestre passat, que va comptar primer amb una gran manifestació el 17N d’on van participar diversos agents de la comunitat universitària i la qual tenia el suport de diferents rectors de les universitats públiques catalanes i va culminar amb l’ocupació a la SUR.

És per aquest motiu, i després d’aquesta trobada, que ens veiem amb la necessitat de destacar i constatar una sèrie de fets en quant a les postures adoptades per part de la Secretaria d’Universitat i Recerca i, en conseqüència, del Govern:

1. La Secretaria segueix sense mostrar cap voluntat de rebaixar les taxes universitàries i el Govern es manté en una postura immobilista a favor del sistema de preus actual, ni tan sols hi ha voluntat negociadora.
  2. Un sistema de preus que, en el seu moment, responia a una situació excepcional de retallades, però que ha servit d’excusa per consolidar els preus actuals: el que va començar com a mesura excepcional ha acabat sent un sistema inamovible.
  3. El sistema de beques que es desplega després de la pujada del 66% de les taxes, no es una mesura que solucioni els problemes d’accés a la universitat. Això tenint en compte que el 60% de les estudiants paguem la matrícula sencera.

Per tot això exposat, reclamem més inversió a les universitats. Més inversió per tal de poder revertir la situació a la que ens han portat les retallades:  tant per poder rebaixar els preus desorbitats que les estudiants ens veiem obligades a assumir com per millorar les condicions laborals del professorat.

En conseqüència, tenint en compte que el Govern no ens ha volgut escoltar, ni ho està fent, haurem d’aixecar encara més la veu i fer-ho de manera insistent.

Fem una crida a un nou cicle de mobilitzacions, un nou cicle on hem d’omplir els carrers i on seguirem exigint la rebaixa del 30% de les taxes.

Fem una crida, també, a la resta d’agents de la comunitat educativa a donar suport i participar d’aquest, entenent que aquesta és una demanda compartida per tota la comunitat i és el primer pas necessari per avançar cap a una universitat lliure de barreres econòmiques classistes que han portat i ens segueixen portant a l’elitització dels estudis superiors.

Revertim les retallades, passem a l’ofensiva!

Imatge-pancarta-penjada-estudiants-SEPC_1697240535_35735792_1000x562