Vaga 9F: Construïm el nostre propi sistema educatiu!


Des del Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans volem donar a conèixer el nostre ampli rebuig a la Llei Orgànica per a la millora de la qualitat de l’educació, popularment coneguda com a LOMQE.

Aquesta introdueix principis i objectius neoliberals, que consideren l’educació com un instrument per a la competència econòmica. Fomenta la desigualtat de base prolongant al llarg del sistema educatiu barreres d’entrada a determinants nivells, i dona al sector empresarial i als interessos de mercat un major pes dins dels continguts que s’imparteixen. Avança en termes d’opressió masclista cap a la dona i d’espanyolització dels diferents pobles de l’Estat Espanyol.

Constatem que hi ha un rebuig generalitzat derivat de l’aprovació successiva de lleis educatives a cada legislatura, que polititzen l’educació i la redueixen a un mera eina per guanyar vots. Lleis que es fan d’esquenes a la comunitat educativa però de la mà de l’església catòlica i de determinades empreses de serveis educatius. Fet que provoca una manca d’estabilitat del sistema educatiu, que va en detriment de l’alumnat i el professorat de la pública.

El desplegament de la llei s’inicia formalment el curs 2014/15 i s’aplica a tres cursos de primària i en l’establiment de la FP Bàsica. Alguns dels efectes més immediats han estat la disminució de les funcions executives de les CCAA i l’augment de la troncalitat que fixa l’Estat, amb la conseqüent pèrdua de democràcia interna. Això, a la par d’un currículum que decideix l’Estat, arribant al 65% en el cas de les CCAA amb llengua pròpia com és la nostra.

De forma més concreta, volem destacar:

  1. Les mesures de caire conservador que introdueix aquesta llei fan referència a les modificacions del currículum: la recentralització d’aquest fa que es quedi per complet en mans de l’Estat. El que és un atac frontal amb la llengua catalana.
  2. L’intent de convertir el procés educatiu en un procés selectiu i no inclusiu, amb l’establiment de proves estandarditzades i obligatòries en diversos moments del procés d’escolarització. Uns obstacles a cada final del cicle educatiu que dificulten l’assoliment del caràcter inclusiu que hauria de tenir el procés educatiu.
  3. L’ús del llenguatge sexista en la seva redacció, així com suport i finançament públic a l’escolta segregada i, per tant, oposada a la coeducativa, i eliminació d’assignatures que treballen de manera directa en els seus continguts les teories de gènere, com era Educació per a la Ciutadania. En el mateix sentit, on no és fa cap tipus d’al·lusió i s’invisibilitza la diversitat d’identitat de gènere i sexual, perpetuant així l’opressió i discriminació per aquests mateixos motius.
  4. La introducció de lògiques de mercat i orientació empresarial en la provisió i gestió educativa, permetent als poders públic planificar l’educació en base al comportament de la demanda a imatge de com opera la lògica de mercat i no del principi de la satisfacció de les necessitats educatives. Fomentant la competició entre centres escolars enlloc de la cooperació. Creant, així, barreres de classe i avançant cap a la privatització i l’elitització de l’educació pública.

És per aquests motius que el SEPC, Erguer i Ikasle Abertzaleak, les tres organitzacions estudiantils majoritàries dels Països Catalans, Galiza i Euskal Herria, cridem a la vaga en aquestes tres nacions oprimides per mostrar el nostre rebuig a aquesta tenint en compte que juguem un paper essencial en el desenvolupament de la història davant un nou atac espanyolitzador. Aquesta vaga es farà de manera esglaonada: el 9 de febrer als Països Catalans, el 16 a Galiza i el 23 a Euskal Herria, en un febrer combatiu en contra la LOMQE.

Necessitem models educatius que neixin de les pròpies comunitats educatives, entenent i analitzant les sensibilitats i necessitat dels nostres pobles. Necessitem models educatius basats en la coeducació i en models integradors.

Necessitem cridar-ho a través de la organització i la mobilització de la comunitat educativa i, per això, animem a tots els agents d’aquesta a sumar-se a la vaga del 9 de febrer.
Des dels instituts, tombem la LOMQE.

Per la construcció del nostre propi sistema educatiu!

NO A LA LOMQE