Prou imposicions espanyoles i europees: Per una educació digna en una terra lliure, mai més una educació sense nosaltres!


Avança la pèrdua de democràcia i de qualitat, avancen els atacs vers la nostra educació. Secundant els dictats de la Unió Europea i l’Estat Espanyol, ens trobem davant la imposició d’una nova reforma del sistema universitari pensada, construïda i transmesa d’esquenes a la comunitat universitària i en benefici d’aquells qui entenen l’educació com un negoci i la tracten com una mercaderia.

L’EU2020 i el 3+2

Aquest nou atac és el Reial Decret del ministeri espanyol de Educación, Cultura y Deporte (presidit per l’ex-ministre Jose Ignacio Wert) conegut popularment com el decret 3+2 i que fou aprovat pel Consell de ministres del govern del Partit Popular l’any 2015, i que s’emmarca en l’Estratègia Europea 2020, un nou pla universitari que condueix a la universitat pública cap a un model universitat-empresa, camí ja iniciat amb el Pla Bolonya.

En primer lloc, aquesta reforma suposa un pas més en el procés d’elitització i mercantilització de l’educació pública, instigant a la supressió d’aquells graus i facultats que no siguin “productius” i “competitius” dins la seva lògica capitalista, com ara aquells relacionats amb les branques socials i les humanitats, comportant una supeditació directa de la nostra educació als interessos del mercat i de les grans empreses. A més, sumat al constant augment de les taxes universitàries d’aquests darrers anys, el 3+2 suposa un encariment del preu dels estudis superiors ja que al cursar graus més generalitstes es torna imprescindible estudiar un màster, el preu dels quals oscil·la entre els 3.000 i els 23.000€ en cas que sigui públic, quan cal recordar que només un 35% d’aquests ho són!

L’EU2020, més enllà de les conseqüències directes del 3+2 sobre els estudis superiors, provoca d’altres efectes cap a les universitats públiques. S’elimina, encara més, la poca  democràcia interna que ha hagut fins ara a les universitats públiques catalanes; amb la creació de nous òrgans de govern amb una sobre-representació del món privat, les estudiants perdran la poca veu que tenen dins la seva pròpia universitat, que serà dirigida amb una anacrònica escassetat democràtica i la supervisió de grans empreses i monopolis, que aconseguiran més poder i influència en decriment de la comunitat universitària. A més a més, aquesta reforma aguditza l’absència de les dones a l’acadèmia i propugna la ceguesa de gènere als Plans d’Estudi, alhora que contribueix a la invisibilització de la dona en la història acadèmica. Pel que fa a la nostra llengua, accentua la diglòssia que pateix la llengua catalana respecte de l’espanyola i sobretot de l’anglès; seguint amb la lògica de la suposada “homogeneïtzació amb Europa”.

90% DELS ESTUDIANTS A FAVOR DE PARALITZAR EL 3+2

Després de movilitzacions i diverses vagues el curs passat per fer front al 3+2, aquest curs els estudiants de les universitats públiques catalanes han prés la paraula a través de referèndums sobre la paralització del 3+2 a quasi totes les universitats dels Països Catalans. La participació, que ha superat amb escreix la de tots els comicis que s’han dut a terme en la història de l’ensenyament universitari, i amb un resultat folgadament (de més del 90%) en contra de l’aplicació de la reforma del 3+2 fan palesa la clara voluntat dels estudiants envers aquest decret.

És hora de defensar aquesta mandat democràtic. Nosaltres, com a estudiants, ja hem parlat ara cal que ho facin les universitats que són les responsables de l’aplicació d’aquest decret i que no poden romandre indiferents davant la voluntat nítidament majoritària de l’estudiantat.

 

Les estudiants de secundària, les principals afectades:

Aquest decret també té conseqüències directes en les estudiants de secundària ja que seran les principals afectades per la seva aplicació, seguint la iniciativa de les universitats, les estudiants de secundària han decidit organitzar referèndums als instituts dels Països Catalans per mostrar el seu rebuig cap al 3+2, socialitzar la problemàtica entre les estudiants i plantar-hi cara.

Tot i això, aquesta no és la única imposició que afecta a l’ensenyament secundàri, s’hi suma a la LOMQE, popularment coneguda com a Llei Wert. Una reforma totalment imposada per part del govern espanyol amb el rebuig de tota la comunitat educativa catalana i que expressa, a través d’una campanya d’insubmissió a les escoles dels Països Catalans que començarà el proper 25 de febrer, la voluntat clara de desobeïr-la perquè a tots els racons del país volem estudiar dignament i en la nostra llengua.

El Procés Constuent Català: Una oportunitat per prendre la paraula

A Catalunya ens trobem front un moment polític històric ple d’oportunitats per bastir el model educatiu de la futura República Catalana. Des del Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans creiem com a qüestió prioritària impulsar l’obertura d’un marc de debat respecte el model educatiu del nou país que estem construint. Al mateix temps, creiem que precisament a través del dret a decidir el model educatiu que volem com a comunitat educativa, cal impulsar aquests espais de debat a la resta del territori, posant el dret a decidir al centre del debat polític.

És amb debats, fòrums i consultes als principals agents de la comunitat educativa que es generen les dinàmiques necessàries per tal de construir l’educació que volem. Per què un nou país sigui possible, una nova educació és necessària!

És l’hora de dir la nostra. Prou imposicions cap a la nostr
a educació, tant des d’europa com des de l’Estat Espanyol.

Pel dret a decidir l’educació que volem: pública, popular, feminista, de qualitat i en català!

12747984_852028344920085_1557898622121632444_o