Contra la (in)competència: desobediència!


El passat mes de febrer, 700 estudiants de Secundària de la Comunitat Autònoma de Catalunya van decidir utilitzar la desobediència per protestar contra la precarització del sistema educatiu públic als Països Catalans i van declarar-se insubmises a la realització de les Proves de Competències Bàsiques.
 
El nucli del Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans – Molins de Rei va ser el que va promoure l’inici d’una cadena de mobilitzacions que es van estendre a diferents centres de l’Àrea Metropolitana de Barcelona tals com alguns del Prat del Llobregat o de la mateixa ciutat de Barcelona. Tal i com els mateixos alumnes van exposar, es buscava protestar per l’empitjorament de les condicions del sistema educatiu públic de secundària mitjançant la desobediència a aquestes proves de seguiment. Cal recordar que ja fa anys que aquestes han estat criticades pel conjunt del Moviment Estudiantil de Secundària i pel professorat mobilitzat per no ser un reflex real dels coneixements, habilitats i aptituds de cadascú a més a més de no tenir en compte la situació real de cada centre ni de l’extracció social del seu alumnat. 
 
La normativa actual exposa que l’objectiu de les Competències Bàsiques és mesurar el grau d’assoliment de competències bàsiques de cada alumne (…) i tenen caràcter formatiu i orientador. Els seus resultats no tenen efectes ni en l’avaluació final de l’alumne ni en les decisions de promoció de curs. Els resultats de les Competències Bàsiques, tal i com la legalitat vigent exposa, no seran vinculants per avaluar les matèries de quart d’ESO ni per obtenir el graduat en Educació Secundària Obligatòria (enllaç). 
 
Pocs dies després d’aquesta acció desobedient, pacífica i massiva, en declaracions a Europa Press, la Consellera d’Educació Irene Rigau va afirmar que ­no la considerava una mesura adequada per protestar contra les retallades en educació i que les estudiants insubmises haurien de realitzar la Prova de Competències Bàsiques per a poder-se graduar d’Educació Secundària Obligatòria (ESO) o, en cas contrari, que no podran superar el curs.
IresMG_1004Aquestes declaracions constitueixen un acte molt greu d’il·legalitat, ja que la competència sancionadora en matèria d’educació resideix en els centres i no en la conselleria d’educació, per tant, estem en un cas de vulneració del repartiment de competències a nivell administratiu. A més a més, no està contemplada la conducta realitzada per aquests alumnes com una infracció i, en conseqüència, tal actuació suposa un greu desconeixement del principi de legalitat que ha de regir tota activitat sancionadora. Per una altra banda, la no superació del curs no està contemplada com a sanció, sinó que només està prevista quan no es superen certs criteris acadèmics, a desició del centre, sent les Proves de Competències Bàsiques alienes al currículum educatiu que ha de superar l’alumne per superar el curs.
Per tots aquests motius, les declaracions de la Consellera Rigau són totalment infundades i podrien constituir un delicte d’amenaces i, en cas, que aquestes declaracions es materialitzin en actuacions per part de la conselleria podrien suposar un delicte de prevaricació administrativa
El Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans no permetrem que la Consellera Rigau amenaci unes estudiants que han aconseguit posar en evidència les seves polítiques elititzadores i precaritzadores; i que han desobeït unes Competències Bàsiques que es desenvolupen a la Llei Catalana d’Educació, la LEC, la precursora de la LOMQE que tant criticada és ara per la Conselleria.
És per això que anunciem futures mobilitzacions estudiantils, que buscarem la complicitat del professorat i de la comunitat educativa en general per evitar que aquestes sancions il·legítimes es materialitzin i per continuar treballant en la construcció d’un sistema educatiu públic, popular, català, antipatriarcal i de qualitat en el marc dels Països Catalans.