Comunicat del SEPC Ciutadella vers la jornada de Vaga del passat 27 de febrer

O els seus privilegis o la nostra dignitat. Arrel d’aquesta simple però clara dicotomia sorgeix la lluita contra la situació que vivim actualment a les universitats d’arreu dels Països Catalans: cada cop és més evident que l’exclusió de la classe treballadora d’aquesta institució esdevé, poc a poc, una realitat fàcilment constatable. El model d’universitat de masses, el principi d’universalització d’accés a l’educació superior, és llançat a la paperera de la història davant els nostres nassos. Davant d’aquesta situació cal dir prou.

I això és el que hem fet aquest 27 de febrer a les universitats dels Països Catalans: les estudiants de les classes populars vam tornar a buidar les aules, vam tornar a tancar els nostres centres i vam eixir al carrer per seguir lluitant pel que és nostre i per seguir construint, pas a pas, l’educació que volem.

A la Universitat Pompeu Fabra la jornada de vaga va ser tot un èxit. Una d’aquelles dates que recorden i recordaran que la lluita serveix, que només lluitant tenim futur i que ningú ens regalarà res si no ho prenem nosaltres. Des de la UPF portàvem temps preparant aquesta jornada de Vaga tot reivindicant quatre mesures, que depenen de la Universitat, per tal de pal·liar, en certa manera, la situació descrita al principi del comunicat: l’exclusió de la classe treballadora de l’educació superior. Aquestes reivindicacions eren quatre: fraccionament de la matrícula en més terminis que els actuals, creació d’un fons de beques propi, augment de l’oferta de Màsters públics i remuneració de les pràctiques curriculars i/o gratuïtat dels crèdits de les mateixes.

Ahir les estudiants combatives i solidàries de la UPF van tancar la universitat (l’edifici de Roger de Llúria) per protestar i per exercir pressió per tal d’aconseguir una taula de negociacions, en igualtat de condicions, amb l’equip rectoral. Al cap d’una estona, amb els accessos absolutament tancats, representants del l’equip rectoral es van posar en contacte amb nosaltres per tal de “trobar una solució a aquesta problemàtica”; mentrestant, l’edifici seguia tancat. Més tard, i gràcies a la pressió exercida a través de la Vaga i del tancament del centre, ens comunicaven que l’equip rectoral es comprometia a entaular-se per iniciar negociacions sobre les quatre reivindicacions que el Comitè de Vaga de Ciutadella (format pel SEPC, les Assemblees de Facultat i l’Assemblea Anarquista), l’Assemblea de Poblenou i el SEPC-Poblenou reclamaven; a més, també es va comprometre a defensar davant del Consell de Govern el fraccionament de la matrícula en més terminis que els actuals (una de les quatre reivindicacions).

El que es va demostrar ahir no és més que la constatació d’una veritat i una constant històrica: no ens reglaran cap dret, res, només la lluita ens ho donarà. A través de la lluita hem aconseguit una petita primera victòria, que ens obliga a augmentar els esforços i la intensitat d’aquesta mateixa lluita per tal de portar la situació a bon port i aconseguir, poc a poc, la universitat que volem: una universitat que serveixi els interessos de la classe treballadora.

Per la universitat Pública, Popular, Catalana, Antipatriarcal i de Qualitat.

Per una Educació Digna en una Terra Lliure.

Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans – UPF Ciutadella

Barcelona, Països Catalans, 28 de febrer de 2014