Sobre l’inici de la vaga indefinida a les Illes Balears i Pitiüses

1506-66924

El 16 de setembre començava el dia amb la força i la il·lusió dels docents de les Illes Balears i Pitiüses que amb convicció iniciaven el primer dia de vaga indefinida als seus centres. La jornada estava marcada pel rebuig al TIL, el decret del govern de Bauzà del Tractament Integral de Llengües, i a aquelles ofenses que dia a dia rep una educació cada cop més precaritzada, mercantilitzada i espanyolitzada.

Seguiment massiu als centres

Com era de preveure, vista la important participació de l’Assemblea de Docents dels darrers dies, el seguiment de la vaga ha estat massiu. Tot i els 30% de serveis mínims dictats pel Govern i els constants desprestigis a la causa, els qui busquen treure importància a la lluita dels docents han hagut d’atènyer’s als fets: que -segons xifres de la mateixa Assemblea- un 91% dels docents de Mallorca, un 90% dels d’Eivissa i un 95% dels de Formentera han secundat la vaga indefinida el dia en què començava. A molts centres el seguiment ha sigut del 100%, com ara al CEIP Na Caragol, el CEIP Jaume Vidal, l’IES Mossèn Alcover, l’IES Pius XII, Santa Mònica…

Amb el bagatge a l’esquena de les tancades i mobilitzacions contra la LOMQE i les retallades en educació de l’any passat, els docents i estudiants de les illes han mantingut el llistó alt. Des de bon dematí hi hagué piquets informatius a diferents centres, de docents però també d’estudiants. Convocats pel SEPC, s’han adherit a la vaga donant suport a les seves docents i realitzant diverses accions com piquets informatius, agitació a diversos centres…

Carrers tenyits de verd el primer dia de mobilització

Si les protestes van començar ben d’hora als centres, a les 12 del migdia del dilluns confluïren docents, estudiants, famílies i persones en solidaritat amb una lluita que ja és de totes als carrers de les Illes.

A Mallorca, a aquesta hora es concentraren milers de persones vingudes d’arreu de l’illa davant del Consolat de Mar de Palma. Les consignes que ressonaven eren clares: dimissió d’un Govern que dóna l’esquena a la societat illenca i catalana, rebuig total al TIL i un clam en pro d’una educació pública de qualitat. Hi hagué parlaments de l’Assemblea de Docents i de diversos sindicats, després dels quals s’intentà forçar una entrada al Consolat per parlar amb Bauzà.

Menorca, mig miler de persones es van manifestar davant la Delegació de la Conselleria d’Educació de Maó. Al finalitzar la jornada els pares i mares decidiren acampar davant de l’edifici, d’on han assegurat no marxar fins que els directors expedientats per declarar-se insubmisos al TIL i les polítiques de Bauzà tornin al seu lloc de treball. La policia efectuà diverses identificacions, continuant en el seu objectiu de fitxar aquelles persones que tenen el valor de prendre la decisió de desobeir. Les persones acampades han rebut el suport de veïns i veïnes que els han ofert menjar, tendes,… El segon dia de vaga a l’illa ha estat marcat per l’ocupació del Consell Insular.

Eivissa també es concentraren mig miler de persones davant la Conselleria. A l’illa tampoc s’hi va viure normalitat, i així ho van deixar clar -d’igual manera que a Formentera– amb samarretes verdes, pancartes i diferents activitats com taules informatives als centres.

Solidaritat en forma de mobilitzacions arreu dels PPCC

L’inici d’aquesta vaga indefinida s’ha viscut també de forma descentralitzada arreu del país. Són vàries les ciutats i pobles dels Països Catalans on s’han celebrat mobilitzacions en solidaritat i defensa dels docents i la causa compartida.

A la tarda del dilluns, a València, més d’un centenar de persones de la comunitat educativa del País Valencià es van concentrar, a la Plaça de Manises. No és el primer acte solidari que es farà a la ciutat, on diverses associacions ciutadanes ja han anunciat futurs actes com un col·loqui o recaptes de diners per la caixa de solidaritat.

També al País Valencià, a Castelló, s’ha realitzat un acte de protesta coincidint amb l’acte d’obertura del curs acadèmic en curs. La Plataforma Unitària en Defensa de l’Ensenyament Públic de l’Universitat Jaume I era qui convocava, aglutinant professorat, treballadores i estudiantat. L’acte reunia diferents autoritats acadèmiques al Paranimf de la universitat. Els manifestants han irromput a l’edifici i han llegit un manifest rebutjant les retallades en educació, al TIL i han recolzat la vaga indefinida dels centres de les Illes.

Alacant, també al País Valencià, al migdia hi hagué una concentració de més d’una setantena de persones a la Universitat d’Alacant. Es va desplegar una pancarta a l’entrada de la universitat per difondre la situació el què està succeint i mostrar el seu suport a les docents. La concentració es va desenvolupar amb l’assistència de treballadores de l’UA, estudiants i membres de sindicats presents a la universitat.

La solidaritat també ha arribat a diferents punts del Principat. A Girona, el nucli del SEPC de la UdG i ARRAN Girona van convocar una concentració a la tarda a la Plaça del Vi. Una setantena de persones hi van assistir i van poder presenciar la lectura d’un manifest de suport que encoratjava a estar al costat dels docents i de participar de la caixa de resistència. Els actes solidaris tampoc s’aturen a la ciutat, com la xerrada solidària que es farà al Casal 4 Rius a finals d’aquesta setmana.

Tarragona hi havia convocada una concentració a les 19:00h a la seu del PP local per assenyalar els culpables de la situació. A Lleida es convocà una concentració també, davant de l’estàtua d’Indíbil i Mandoni.

Barcelona centenars de persones es van concentrar al vespre a la Plaça Sant Jaume. Hi hagué diversos parlaments, com els d’Estudiants per Menorca, l’assemblea de la Marea Groga i del SEPC. Va finalitzar amb la cantada de la cançó “Per Mallorca” pel cantant d’Al Tall i amb un recital de poemes de diferents autors com Bonet.

Una lluita que tot just comença

El dilluns només va ser l’inici d’una vaga que no es pretén aturar fins que el PP deixi de donar l’esquena a la societat illenca i catalana. Infravalorant volgudament les dades de participació, tanquen els ulls a la realitat que s’està visquent als carrers de les illes -i dels PPCC-.

No només l’han menystingut, sinó que han volgut reprimir i intimidar els mobilitzats per tal de fer-los desistir en els seus propòsits. S’han produït diverses identificacions de manifestants amb una voluntat clarament intimidatòria i en aquest segon dia de vaga s’han produït retencions i dues detencions de menors a Mallorca. Hi ha hagut diverses persones que han sigut agredides per la policia nacional.

Des del Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans rebutgem i condemnem totalment aquests fets, als que malauradament ja estem acostumats. L’alt dispositiu policial preparat pel govern demostra la por que tenen d’aquesta vaga i la decisió de no aturar-la fins que retirin les mesures que pretenen tirar endavant.

Així, volem manifestar de nou la nostra convicció de que cal seguir desobeint, cal seguir lluitant amb fermesa per tal de no només fer sentir el nostre malestar sinó d’efectuar prou pressió al govern com perquè es fagi enrere en les seves decisions. Cal que el poble organitzat surti al carrer fins que es vegi que una educació pública i de qualitat, catalana, popular i antipatriarcal només la podrem construïr entre totes.

Animem finalment a tota la comunitat educativa dels Països Catalans i d’altres pobles internacionalistes solidaris amb la causa a col·laborar amb la caixa de resistència dels docents en lluita (2056-0009-74-4102003418).

SINDICAT D’ESTUDIANTS DELS PAÏSOS CATALANS. 17 de gener de 2013